Het leven van Pi
Yann Martel
Life of Pi
Amsterdam: Bakker, 2003
318 p.
90-351-2560-6

Yann Martel (geb. 1963) werd geboren in Spanje als zoon van een Canadees diplomatenkoppel, wat maakt dat hij zowat overal op de aardbol opgroeide. Hij debuteerde in 1993 met de verhalenbundel The facts behind the Helsinki Roccamatios (De geschiedenis van de Roccamatios uit Helsinki). In 1997 volgde zijn debuutroman Self en in 2001 brak hij internationaal door met de roman Life of Pi (Het leven van Pi). Die werd niet alleen genomineerd voor de Governor General's Award maar won uiteindelijk de Booker Prize 2002. Het leven van Pi brengt het verhaal van Piscine Molitar Pattel, een bejaarde man die als tiener met zijn ouders en een aantal dieren uit hun zoo naar Canada emigreert. Het schip vergaat en Pi eindigt in een reddingsboot met een Bengaalse tijger. Dankzij zijn encyclopedische kennis over dierengedrag weet Pi de meer dan 200 dagen durende zwalptocht over de oceaan te overleven. Martel heeft duidelijk iets met dieren: hij werkt intussen aan …Lees verder
Levend in Canada blikt de hoofdpersoon terug op zijn bizarre avontuur op een sloep in de Grote Oceaan. De vader van 16-jarige Indiase jongen heeft een dierentuin in een plaatsje in India. Men besluit het land te verlaten met medeneming van alle dieren. Het schip vergaat echter en de enige overlevenden zijn de jongen en een paar dieren, waaronder een Bengaalse tijger. Het kost de jongen veel inventiviteit en moeite om samen met de tijger te leven en het 227 dagen uit houden in de sloep. Prachtig uitgewerkt verhaal, waarin de jongen alle tijd heeft om te filosoferen over een groot aantal levensvragen. De opzet van de roman vraagt wat meer van de lezer omdat niet altijd wordt vastgehouden aan de chronologische volgorde. De vertaling voldoet aan de te stellen eisen. Deze roman van de in Spanje geboren Canadese schrijver (1963) won de Booker Prize 2002. Paperback; kleine druk.

Over Yann Martel

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Shane Lin from Seattle, WA, USA, aka 'About Malenkov in Exile' on Flickr

Yann Martel (Salamanca, 25 juni 1963) is een Canadees schrijver.

Yann Martel werd in 1963 geboren in Spanje en woonde in onder andere Alaska, Costa Rica, Frankrijk en Mexico doordat zijn vader werkte als leraar en diplomaat. Het reizen zit in zijn bloed, en later in zijn leven woonde hij onder andere in Iran, Turkije en India. Hij studeerde filosofie aan de Trent University in Peterborough, Ontario, en begon aan zijn schrijfcarrière toen hij 26 was.

Martels wereldwijde doorbraak was zijn roman Het leven van Pi. Van de twee voorgaande romans had hij op dat moment slechts 3000 exemplaren verkocht. Deze derde titel won de prestigieuze Booker Prize en is in vele talen vertaald.

Voor het schrijven ervan spendeerde Martel zes maanden in India, waar hij bezoeken bracht aan moskeeën, tempels, kerken en dierentuinen. Daarna nam hij een jaar voor het lezen van religieuze teksten en schipbreukeling-verhalen, en deed hij vervolgens twee jaar over het schrij…Lees verder op Wikipedia