Sporen
Patricia Cornwell
Trace
Amsterdam: Sijthoff, 2004
368 p.
90-245-5033-5

Patricia Cornwell heeft nu 13 thrillers geschreven met patholoog-anatoom Kay Scarpetta als hoofdpersonage. Goed voor verschillende prestigieuze prijzen in het verleden en evenveel bestsellers. Maar toen de auteur in één van de latere boeken haar succesvolle carrièrevrouw ontsloeg als hoofd van het onderzoekscentrum en een nieuwe job gevonden moest worden, bracht ze zichzelf in moeilijkheden. De laatste twee in de 'Scarpetta'-reeks waren dan ook flauwe afkooksels van de spannende debuutromans. Patricia Cornwell probeerde tevergeefs een andere richting in te slaan met drie humoristisch bedoelde thrillers en een zoveelste non-fictiewerk rond Jack the Ripper, maar het leek dat ze definitief uitgeschreven was.

Na de totale miskleun Aasvlieg kan Sporen enkel een verbetering zijn, en omdat Kay Scarpetta, na vijf jaar, terugkeert naar haar kantoor waar het allemaal begon, zijn inderdaad al enkele randvoorwaarden vervuld. Door haar (uiteraard) onbekwame opvolger wordt ze o…Lees verder
Dit dertiende boek over Kay Scarpetta speelt zich af vijf jaar na haar ontslag als hoofd lijkschouwer in Richmond, Virginia. Haar expertise wordt door haar oude werkgever ingeroepen na de raadselachtige dood van een 14-jarig meisje, waarbij Scarpetta van het begin af aan wordt tegengewerkt. Haar onderzoek levert sporen op van een vreemd materiaal, dat ook bij het slachtoffer van een ongeluk wordt gevonden. Parallel loopt het verhaal van haar nichtje Lucy, wiens vriendin in Californië ternauwernood aan de dood ontsnapt wanneer zij door een indringer wordt aangevallen. Ook daarbij zijn sporen van hetzelfde materiaal gevonden. Minder vergezocht dan haar vorige boek 'Aasvlieg'*, maar ook minder spannend, zeker in vergelijking met haar eerste boeken. Wie de eerdere boeken niet kent, zal weinig snappen van de relatie die Kay heeft met Benton Wesley en van die met haar schietgrage nichtje Lucy, directeur van een internationaal detectivebureau. De auteur heeft echter een plezierige schrijfsti…Lees verder

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.