Drie verhalen over mensen met een psychische stoornis.
Mevrouw was stil vandaag
Lydia Rood
Amsterdam: Prometheus, 2002
230 p.
90-446-0152-0

In Mevrouw was stil vandaag doen Nienke, Magda en Berend elk hun verhaal. De verhalen op zich staan los van elkaar, maar er is een duidelijke thematische verwantschap. Alledrie lopen ze soms verloren in hun eigen leefwereld en gedachten. Toch doen ze hun uiterste best o m enigszins vat te krijgen op hun leven. Zo wil Nienke eigenlijk niets anders dan dat iedereen er eens mee ophoudt alle beslissingen in haar plaats te nemen. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom niemand iets mag weten van het kind in haar buik. Nienke lijdt aan het borderlinesyndroom. Ze deelt de mensenwereld op in twee delen: enerzijds de Benauwden, die zich eenzaam, leeg en wanhopig voelen, en anderzijds de Vrijen. "De Vrijen vragen zich niet af wat ze in vredesnaam dóen hier op aarde. Wie er op ze zit te wachten".

Magda heeft al een respectabele leeftijd bereikt en is een Alzheimerpatiënte. Eens had ze de leiding over een enorm succesvol tuinbouwbedrijf en was zij het die de bevelen uitdeelde…Lees verder
Er moet veel studie en praktische ervaring zijn voorafgegaan aan deze overtuigende portretten van drie verwarde of gestoorde mensen: de eerste lijdend aan het borderline-syndroom, de tweede een oudere vrouw die lijdt aan ernstig geheugenverlies (Alzheimer misschien), en de derde, een achttienjarige jongen met een verstandelijke handicap. De drie verhalen lezen alsof de hoofdpersonen erin zelf vanuit hun gedachte- en gevoelsleven praten of hun dagboek schrijven: ze ontroeren en ze lijken heel authentiek. De trieste ervaringen in hun leven doen de inlevende lezer bijna lichamelijk pijn. Mensen die betrokken zijn bij dergelijke patiënten zouden allemaal dit boek moeten lezen (je leert ervan!). Maar ook andere lezers zal het aanspreken, want Rood (1957) is een knap schrijfster. Paperback; kleine druk.

Over Lydia Rood

CC BY 2.0 - Foto van/door

Lydia Rood (Velp, 23 mei 1957) is een Nederlandse schrijfster van boeken voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Rood studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Na haar afstuderen in 1984 werkte ze van 1985 tot en met 1991 als eindredacteur 'binnenland' bij de Volkskrant. Ze studeerde Spaanse taal en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde in 1988 haar doctoraaldiploma. In 1991 koos zij definitief voor het schrijverschap.

Haar eerste jeugdroman, Een geheim pad naar gisteren, verscheen in 1982. Dit verhaal schreef ze voor eigen plezier, op aanraden van haar broer Niels stapte ze ermee naar een uitgever. In 1990 won ze de Vlag en Wimpel voor haar boek Maanzaad en in 1994 een Zilveren Griffel voor de jeugdroman Een mond vol dons gewonnen. Anansi's web verscheen in 2006 opnieuw als Dans om het zwarte goud en werd eervol vermeld door de Zoen-jury en b…Lees verder op Wikipedia