Bundeling van verhalen en novellen van de Vlaamse schrijver (1929- ).
Verhalen
Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 1999
552 p.
90-234-3829-9

Voor Clausliefhebbers is dit een boek om van te smullen. Zevenendertig korte en langere verhalen uit de afgelopen 50 jaar, mooi uitgegeven bij elkaar. Veruit de meeste zijn afkomstig uit eerdere verhalenbundels als 'De zwarte keizer' (1958, waaronder de oervorm van het bekende toneelstuk 'Suiker'), 'Gebed om geweld' (1978) en 'De mensen hiernaast' (1985). Een klein aantal verhalen verscheen eerder alleen in tijdschriften als De Gids, Panorama, Playboy en Nieuw Wereld Tijdschrift. Verder zijn ook opgenomen het Nederlandse boekenweekgeschenk 'De Zwaardvis' en het Vlaamse boekenweekgeschenk 'Château Migraine'. Claus vermeldt achterin: "Naar aloud gebruik heb ik de verhalen hier en daar wat bijgeschaafd." Dit bijschaven lijkt vooral betrekking te hebben op de taal, die soms wat gemoderniseerd of aangescherpt is. Aan inhoud en strekking is niet getornd. 550 bladzijden subtiel leesgenot in een prettige letter. Voordelige inhoudelijk ongewijzigde herdruk als paperback.

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia