Alle verhalen
Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 2019
796 p.
9789403165608 (hardback)

'Zij is de vrolijke jeugd in mijn leven'

Toen de schrijver Hugo Claus in 1973 de actrice Sylvia Kristel ontmoette, was ze niet half zo oud als hij. In hun relatie vond zij stabiliteit en lering - en allicht ook de vaderfiguur die ze altijd had gemist. Zij gaf hem, vooral in de perceptie van het sceptische Vlaamse publiek, een glamoureus imago. Over haar verscheen nu een meevoelende biografie, van hem verscheen voor het eerst een vrij volledige bundeling van zijn verhalen.

In mei 1972 klopt de 19-jarige Sylvia Kristel in Amsterdam aan bij filmproducer Pim de la Parra. Ze werkt als secretaresse, maar wil de film in en kreeg daar al een voorproefje van. Toevallig had een Franse filmproducer haar in Utrecht opgemerkt. Hij nodigde haar uit naar Parijs voor een auditie die er niet kwam, maar hij ontbood haar in zuivere MeToo-stijl wel in zijn bed. Zo geschiedde. Na een aanranding toen ze negen was, aldus biografe Suzanne Rethans in Begeerd en verguisd. Het leven van Sylvia Kristel, had ze al geleerd dat 'haar seksualiteit blijkbaar niet van haarzelf is. Anderen kunnen die zomaar claimen.'

De la Parra zag dat Kristel een boek van Hugo Claus bij had, en idem bij hun volgende afspraak. Daar was een reden voor. Kristel beseft dat ze mooi en sexy is, wil dat inzetten om via de film rijk en beroemd te worden, spiegelt zich aan Marilyn Monroe en zoekt een eigen Arthur Miller als intellectuele mentor. Op haar lijstje kandidaten staat Hugo Claus, die 'flamb…Lees verder

Voor wie alle verhalen van Hugo Claus die ooit gepubliceerd zijn in één band wil hebben, is er deze kloeke bundel van bijna 800 pagina's. In totaal 89 stuks, variërend van één tot ruim 30 bladzijden. Claus, te kust en te keur. Hij schildert taferelen uit het (Vlaamse) leven met een barok, veelkleurig palet. Hij laat zijn fantasie de vrije loop, observeert minutieus en bijna steeds weet hij de lezer te boeien, ook al vraagt hij al zijn aandacht. Portretten van alledaagse Vlamingen worden zo in beeld gebracht dat de figuren vaak buitengewoon worden. Bizar soms en pijnlijk levensecht. Met Bert Schierbeek bezoekt hij Rome, met Karel Appel beleeft hij een absurdistisch avontuur in een dorpje aan zee, hij noteert de dagboeknotities van Paul Claudel in 1915 en als in een hoorspel kruipen we in de huid en het hoofd van een soldaat die op een plateau ligt met zijn geweer in de aanslag en wacht tot de vijand zich laat merken. Niet te veel verhalen achter elkaar consumeren en er de tijd voor nem…Lees verder

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia