Wij, de mens
Frank Westerman
Amsterdam: Querido Fosfor, 2018
282 p. : kaarten
9789021412122 (paperback) 9789021422855 (paperback, sticker)

Reis naar de oorsprongen van de mensheid

Er is misschien geen vreselijker cliché te bedenken, maar ik kan het niet anders zeggen: elk boek van Frank Westerman sleept de lezer mee in een ongewone en onverwachte reis. Voor Wij, de mens, zijn nieuwste boek, geldt dit in verhevigde mate. Als auteur weet Westerman hier weer niet precies waar hij heen wil, maar hij moet ook optrekken met een groep Leidse studenten, aan wie hij als gastschrijver 'reportage' doceerde. Zij bedachten nieuwe weggetjes met hem en wilden vooral steeds duidelijkheid hebben over waar ze nu eigenlijk heen gingen. Van dit alles brengt Westerman tot in details verslag uit.

In de hoofdlijnen van zijn literaire reportage onderneemt hij een wetenschappelijke tijdreis naar de oorsprongen van de mensheid. Centraal staat de fossiele oermens die in 2003 in Flores werd gevonden. Wat is de status hiervan, was hij de beroemde missing link tussen dier en mens? En wat ontdekten de beoefenaars van de wetenschap van de paleoantropologie in hun zoektocht naar onze verre voorouders over de verschillen en overeenkomsten tussen mens en dier?

Het spannende van de reizen die Westerman maakt, is dat de lezer indirect en onvermoed veel antwoorden krijgt. Het bezoek aan een Limburgs klooster van de Nederlandse pater die op Flores opgravingen deed, geeft verrassende psychologische inzichten in onze menselijke eigenaardigheden. Dat geldt ook voor de beschrijving van de stammenoorlogen die niet zozeer tussen de oermensen als wel tussen de paleoantropologen, hun ontdekkers, plaatsvinden.

En wanneer Westerman in het Belgische Maasdal op zoek gaat naar de neanderth…Lees verder

In 2003 ontdekten onderzoekers op het Indonesische eiland Flores de restanten van een uitgestorven mensensoort. Opzienbarend omdat de skeletresten van deze kleine mensensoort niet konden worden ingepast in de stamboom van de menselijke ontwikkeling. Deze ontdekking vormt de rode draad in het boek. De auteur wil ons doen nadenken over wat ons tot mens maakt. Dit doet hij op een laagdrempelige manier, in reportagevorm met een mengeling van dialogen met zijn studenten aan de Universiteit van Leiden, persoonlijke ervaringen en beschrijvingen van wetenschappelijke feiten en onderzoekingen. Tegelijk belicht hij op deze wijze de paleoantropologie (het wetenschappelijk vakgebied dat uitgestorven mensachtigen bestudeert), stelt vragen en filosofeert, om tot de conclusie te komen dat er weinig coherent materiaal is en veel verdichtsel. Theorieën gaan een tijd mee en na iedere nieuwe ontdekking komt er een andere hypothese over de oorsprong van de mens. Geïllustreerd met enkele zwart-witkaarten …Lees verder

Botten of woorden?

Frank Westerman gaat op fossielenjacht en observeert wat de mens tot mens kan maken

Het was 'de meest verbazingwekkende ontdekking van het decennium in welke wetenschap dan ook'. Zo beschreef het gerenommeerde tijdschrift Science in 2004 de vondst van een fossiel uit de oertijd. In een grot op het Indonesische eiland Flores was het geraamte gevonden van een volwassen vrouw. Ze was volgroeid, maar amper een meter lang. Haar schedel even groot als een kokosnoot. De 18.000 jaar oude homo floresiensis was een nieuwe loot aan de stamboom van de mensheid.

Maar op welke tak moeten we haar plaatsen? Is de Floresmens de missing link die bewijst dat onze voorouders apen waren? Was het een verdwergde homo erectus? Het wordt nog mooier als we de fossielen in ogenschouw nemen die pal naast het opgegraven skelet lagen: ratten zo groot als honden, een ooievaar van 1.80 meter. Wat doet dit met ons mensbeeld?

'Afwijking vs. Norm'. Die woorden schreef Frank Westerman in het najaar van 2016 op het bord tijdens een van zijn eerste colleges als gastdocent van de Universi…Lees verder

Over Frank Westerman

Frank Martin Westerman (Emmen, 13 november 1964) is een Nederlands journalist en schrijver. Sinds 2002 woont en werkt hij in Amsterdam.

Loopbaan

Westerman groeide op in een Nederlands-hervormd gezin in Assen, als zoon van een NAM-ingenieur. Hij studeerde Tropische Cultuurtechniek aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Voor zijn afstudeeronderzoek verbleef hij in 1987 in Puno in het zuiden van Peru, waar hij de precolumbiaanse irrigatiemethoden van de Aymara in de Andes bestudeerde. In die tijd schreef hij zijn eerste journalistieke reportages.

In 1992 werd Westerman correspondent voor de Volkskrant in Belgrado. Als verslaggever van NRC Handelsblad bezocht hij nadien diverse internationale brandhaarden. Samen met collega-journalist Bart Rijs wist hij als enige journalist door te dringen tot Srebrenica ten tijde van de val in 1995. Zij schreven daarover het boek Het zwartste scenario waarbij ze geheime VN…Lees verder op Wikipedia