Parallele titel
Hartritme
Amsterdam: De Bezige Bij, 2021
539 p.
9789403120713 (paperback)

Met een goddelijke gang demonen ontwijken

Bart Chabot zet vaart achter zijn herinneringen. In Hartritme, het tweede deel van zijn autobiografische romans, richt hij de spot op overleden hartsvrienden als Herman Brood, Jules Deelder en Martin Bril. En op zijn eigen opgang als podiumdichter en 'beeldbuisnar'.

Toen Bart Chabot in 2018 na een bloedvergiftiging tussen leven en dood zweefde en hij bij wijze van spreken de man met de zeis al de hand kon drukken, rees het plotse besef dat hij zijn herinneringen amper had geboekstaafd. "Toen heb ik me plechtig voorgenomen: als ik dit overleef, moet ik echt aan de slag", vertelde hij in NRC Handelsblad, nadat hij ook al met een hersentumor en een hartaandoening af te rekenen had gekregen.

Sindsdien heeft Chabot zich met peper in de kont van die immense taak gekweten. Want dat de voltijdse wervelwind, schrijver, televisiefenomeen en Brood-biograaf een hoogst geanimeerde levenswandel heeft, is een understatement. Haast doodzonde om dat niet in boekvorm te gieten.

In het eerste deel Mijn vaders hand (2020) schetste hij zijn beroerde jeugd met een tirannieke, carrièrebeluste vader en een bedilzuchtige moeder die geen raad wisten met de verbeeldingsrijke jongen én hem gewelddadig de mond snoerden. Vooral de vader schuwde …Lees verder

Melancholieke ode aan drie legendarische vrienden

In Hartritme heeft Bart Chabot een monument opgericht voor zijn drie beste vrienden: Herman Brood, Jules Deelder en Martin Bril. Uit Chabots vorige roman, Mijn vaders hand, werd duidelijk dat zijn vader er door stelselmatige mishandeling bijna in was geslaagd zijn zoon om te brengen. In Hartritme lezen we wat zijn leven heeft gered: de vriendschap met drie legendarische rock-'n-roll-junkies. Zij lieten Chabot ontdekken wat hij werkelijk waard was, óók als dichter, schrijver en performer.

Er valt veel te lachen, maar ten diepste is dit een melancholiek boek. In schrijnende scènes beschrijft Chabot de confrontatie met de dood van zijn vrienden. Waarom nam Brood anderen wél, maar hem niet mee naar het dak van het Hilton? Zou Herman hebben gevreesd dat hij ook zou springen? Bij een van zijn laatste bezoeken aan Martin Bril, die gruwelijk werd gepijnigd op zijn sterfbed, begon het kussen naast het hoofd van zijn vriend tegen hem te spreken. Moest hij zijn lijden stoppen? Dat kon hij niet. Maar Chabot schreef op wat hij voelde, en bewees zijn vriend zo op ontroerende wijze de laatste eer.

Hartritme, Bart Chabot, De Bezige Bij; € 24,99.

Hartritme

BOEKENBAL

★★★★☆

In zijn vorige boek, 'Mijn vaders hand', spitte Bart Chabot in zijn getormenteerde jeugd en legde hij de jarenlange mishandeling door zijn vader bloot. Een jaar na die dieptrieste autobiografische roman verschijnt nu het vervolg, waarin hij zich concentreert op zijn verleden als schrijver en podiumkunstenaar. Als goede vriend van Herman Brood (over wie hij al een vierdelige biografie heeft geschreven) heeft hij nu een rol weggelegd voor de bekendste rockjunkie van de Lage Landen, van hun eerste ontmoeting tot Broods vroegtijdige overlijden, maar ook andere monumenten uit de Nederlandse muziek- en literatuurgeschiedenis (zoals de betreurde Jules Deelder en Martin Bril) komen uitgebreid aan bod. Chabot weet zijn oude vrienden op onnavolgbare wijze tot leven te wekken, maar dit boek reduceren tot een stoet van al dan niet overleden bekendheden zou het onrecht aandoen. Hij vermengt herinneringen aan en ruzies met zijn ouders met anekdotes over zijn televisie-, schrijf- en …Lees verder

Deel twee van wat een autobiografisch drieluik van dichter, schrijver en televisiepersoonlijkheid Bart Chabot moet worden. Waar deel een, ‘Mijn vaders hand’*, op schrijnende wijze Chabots jeugd vol huiselijk geweld schetste, gaat deel twee over Chabots volwassenwording. Als twintiger verbreekt hij de band met zijn ouders, maar zijn sombere zelfbeeld komt dan pas echt los. Wat Chabot redt, is de vriendschap met zijn drie rock-‘n’-roll-vrienden Herman Brood, Jules Deelder en Martin Bril. In meeslepende, razendsnel lezende hoofdstukken laat Chabot de lezer zien hoe hij de rust en het vertrouwen in zijn leven vindt door het gezinsleven dat hij opbouwt, en door de drie vrienden met wie hij het leven viert. Alle drie ontvallen hem uiteindelijk, en over hun dood vertelt hij openhartig en aangrijpend. In interviews vertelt Chabot over het belang van dit drieluik: zijn gezondheid is broos, hij voelt dat zijn tijd kort is en dat hij nu nog deze verhalen kan vertellen. Die urgentie is op elke pa…Lees verder

Over Bart Chabot

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Roel Wijnants

Bart Chabot (Den Haag, 26 september 1954) is een Nederlandse dichter en schrijver.

Chabot werd van de hbs verwijderd maar rehabiliteerde zich door via mulo en havo alsnog het diploma atheneum A te behalen op het Aloysius College. Na de militaire dienst studeerde hij een jaar Nederlandse taal- en letterkunde aan de Leidse universiteit, maar maakte deze studie niet af.

Chabot is, naast zijn dichtwerkzaamheden ook regelmatig in het theater te zien, vroeger met Jan Mulder en Remco Campert, later met Herman Brood en Jules Deelder. Hij brengt singles en cd's uit en was vaste deelnemer aan het Groot Dictee der Nederlandse Taal. In 2005 schreef hij de tekst voor het Groot Kinderdictee en was hij beste "prominente Nederlander" van de deelnemers aan het Groot Dictee. In 2014 schreef hij ook de tekst voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Tevens werd Bart Chabot de slimste Nederlander in het televisieprogramma De Sl…Lees verder op Wikipedia